Onderzoeksdossier Designers
maandag 11 november 2013
Wieki SOmers Bathboat
http://laughingsquid.com/bathboat-a-fishing-boat-inspired-bathtub-by-studio-wieki-somers/
Being on the water is incredibly tranquil, which is why Studio Wieki Somers created the Bathboat. This awesome bath will make you feel like you're floating on the high sea. The design ensures that you'll have the perfect bathing ambience. If you absolutely love the design, it's available for a limited time from Galerie Kreo Paris.
The design looks like a small fishing/row boat. It is made from red cedar and lacquered oak. It has a wood panelled appearance, and a comfortable ceramic inside so that you won't get any splinters.
(http://www.trendhunter.com/trends/studio-wieki-somers)
Vikings were exquisite warriors and excellent sailors. Their boats were fantastic and had a specific style. Wieki Somers tried to remind us of those old times when the Vikings were trying to conquer the world using their strong and big boats.
(http://designyoutrust.com/inspirations/bathboat-by-wieki-somers)
Wieki Somers - Gewoon wordt ongewoon
Poëzie in alledaagse gebruiken
Al met al is het doel van Wieki Somers om gewone, alledaagse producten tot iets bijzonders te maken. Een kapstok is niet zomaar een kapstok en een kopje thee kun je ook schenken uit een theepot in de vorm van een varkensschedel. Ze kijkt om zich heen, doet inspiratie op uit het verleden, het heden en zelfs de toekomst en probeert te bedenken wat deze objecten zouden kunnen zijn en worden. Ze streeft ernaar ideeën achter dingen te onderzoeken door ze in een nieuwe context te plaatsen. Wieki Somers en Dylan van den Berg zoeken samen naar de verschillende betekenissen, kiezen er juiste materialen bij, en zorgen dat het op een juiste manier wordt vertaald. De werken zien er indrukwekkend uit en bevatten altijd een verhalend element. In het langdurige traject dat ze doorgaan, maken ze afwegingen, experimenteren ze met verschillende materialen en komen ze door middel van aanpassingen steeds dichter bij het gewenste eindresultaat.
Wieki houdt niet van voorwerpen die volledig zijn afgewerkt, te glad of te 'design-achtig' zijn. Want, zo zegt ze in een interview, "in dat geval kun je geen verhaal voortzetten en kun je je fantasie niet de vrije loop laten gaan". Ze probeert haar producten dus ook te ontwerpen op een zodanige wijze dat de toeschouwer of gebruiker ook in staat is te fantaseren en wordt uitgedaagd na te denken over het werk om er vervolgens een eigen interpretatie aan te geven. Ze probeert de poëzie in de alledaagse gebruiken die wij hebben te laten zien en hoopt hiermee mensen op een andere manier naar dingen te laten kijken. Het gewone wordt ongewoon.
FONT OF THE LOOM BY BERTJAN POT
Dutch Profiles: Bertjan Pot
High tea pot
Wieki Somers richtte na haar afstuderen in 2000 Studio Wieki Somers op waarin ze samenwerkt met Dylan van den Berg. Haar bekendste product is Bathboat, een bad in de vorm van een binnenstebuiten gekeerde roeiboot. Wieki Somers maakt werken die je wilt koesteren en die de verbeelding prikkelen. Zo ook haar ontwerp High Tea Pot, een porseleinen varkensschedel met een muts van rattenbont. Dit is een theepot in de vorm van een varkensschedel met een theemuts van bont. Ze wilden laten zien hoe overdaad en weelde vandaag de dag aanwezig is. Ze ging uitzoeken wat ‘weelde’ nou precies betekent. Bij de termen 'rijkdom en weelde', dachten ze aan zeventiende eeuwse stillevens die met een opstapeling van vruchten en pas geschoten wild laten zien wat de mens zich allemaal meent toe te kunnen eigenen. Het gaat over het leven, lust en leed. Al deze begrippen komen bij elkaar in die taferelen. Dat was de kern van de gedachten waarmee ze te werk gingen. Het moest een theepot worden, lekker truttig en decadent, maar het is gemaakt in de vorm van een schedel van een wild zwijn.
Tegelijkertijd speelt het duo ook altijd met de materiaalkeuze. De kwaliteiten van materialen spelen een belangrijke rol en moeten worden verbonden met de inhoud van het ontwerp. Zo is de ‘High teapot’ bijvoorbeeld gemaakt van ‘bone China’. Dit is een porselein dat heel exclusief en mooi is, maar ook gemalen asresten van beenderen bevat. Ze spelen dus niet alleen met de betekenis van het onderwerp, in dit geval weelde, maar ze spelen ook letterlijk met de productie en materialisering van het object. Ze vertellen graag verhalen met hun producten. Bij alle producten staat de wisselwerking tussen functie, inhoud en een grote liefde voor het materiaal voorop.
http://www.corunum-ceramics.nl/nl/designers/wieki-somers
Tegelijkertijd speelt het duo ook altijd met de materiaalkeuze. De kwaliteiten van materialen spelen een belangrijke rol en moeten worden verbonden met de inhoud van het ontwerp. Zo is de ‘High teapot’ bijvoorbeeld gemaakt van ‘bone China’. Dit is een porselein dat heel exclusief en mooi is, maar ook gemalen asresten van beenderen bevat. Ze spelen dus niet alleen met de betekenis van het onderwerp, in dit geval weelde, maar ze spelen ook letterlijk met de productie en materialisering van het object. Ze vertellen graag verhalen met hun producten. Bij alle producten staat de wisselwerking tussen functie, inhoud en een grote liefde voor het materiaal voorop.
http://www.corunum-ceramics.nl/nl/designers/wieki-somers
Rijkdom en weelde: High Tea Pot (Wieki Somers)
Informatie over de 'High Teapot' van Wieki Somers.
http://www.youtube.com/v/V2sQwjrQ5ok?autohide=1&version=3&autohide=1&feature=share&attribution_tag=pst61mVVFia8rLAcig69DQ&showinfo=1&autoplay=1
http://www.youtube.com/v/V2sQwjrQ5ok?autohide=1&version=3&autohide=1&feature=share&attribution_tag=pst61mVVFia8rLAcig69DQ&showinfo=1&autoplay=1
Bertjan Pot Lampen
Dat Bertjan Pot zich aan het begin van de 21ste eeuw ontpopt tot een van Nederlands toonaangevende ontwerpers, komt niet geheel uit de lucht vallen.
In 1992 wint de dan zeventienjarige Pot immers al de eerste prijs tijdens de jaarlijkse kunst- en cultuurcompetitie voor jongeren De Kunstbende. Zijn inzending: een handleiding om van een paperclip een stoel te maken. Na de middelbare school gaat hij dan ook studeren aan de Design Academy Eindhoven, waar hij in 1998 afstudeert met een gebreide lamp.
Bron: http://www.bertjanpot.nl/?attachment_id=1047 Daarna besluit hij zijn krachten te bundelen met studiegenoot Daniel White en onder de naam Monkey Boys samen aan de slag te gaan. Het duo ontwerpt een aantal meubels, maar besluit in 2003 apart verder te gaan. De doorbraak van Bertjan Pot laat dan niet lang op zich wachten. Eén jaar later lanceert hij samen met Marcel Wanders bij Moooi de Carbon Chair, een stoel die inmiddels onder meer is opgenomen in de collectie van het MoMA. Met latere ontwerpen als de Random Light (gevolgd door de Non-Random Light) en fauteuil Lazy Bastard bewijst Pot definitief geen eendagsvlieg te zijn. Anno 2012 werkt de designer voor grote namen in binnen- en buitenland.
http://www.moooi.com/inspirations/photo-erwin-olaf-random-light-bertjan-pot Bertjan Pot zegt over zijn werk: 'Bijna al mijn ontwerpen ontstaan vanuit experimenten met materialen. Ik fantaseer ook graag over productie-processen. Graag houd ik de industrie een spiegel voor: jullie kunnen dit al, maar draai het nu eens om. Of ik bedenk iets waar nog geen machine voor bestaat.' Zoals voor Random Light, een bolvormige hanglamp die bestaat uit willekeurig om een mal gewikkelde draden. Door de grote vraag is er een machine ontwikkeld om de lamp te maken.
Bron: http://www.bertjanpot.nl/?attachment_id=1047 Daarna besluit hij zijn krachten te bundelen met studiegenoot Daniel White en onder de naam Monkey Boys samen aan de slag te gaan. Het duo ontwerpt een aantal meubels, maar besluit in 2003 apart verder te gaan. De doorbraak van Bertjan Pot laat dan niet lang op zich wachten. Eén jaar later lanceert hij samen met Marcel Wanders bij Moooi de Carbon Chair, een stoel die inmiddels onder meer is opgenomen in de collectie van het MoMA. Met latere ontwerpen als de Random Light (gevolgd door de Non-Random Light) en fauteuil Lazy Bastard bewijst Pot definitief geen eendagsvlieg te zijn. Anno 2012 werkt de designer voor grote namen in binnen- en buitenland.
http://www.moooi.com/inspirations/photo-erwin-olaf-random-light-bertjan-pot Bertjan Pot zegt over zijn werk: 'Bijna al mijn ontwerpen ontstaan vanuit experimenten met materialen. Ik fantaseer ook graag over productie-processen. Graag houd ik de industrie een spiegel voor: jullie kunnen dit al, maar draai het nu eens om. Of ik bedenk iets waar nog geen machine voor bestaat.' Zoals voor Random Light, een bolvormige hanglamp die bestaat uit willekeurig om een mal gewikkelde draden. Door de grote vraag is er een machine ontwikkeld om de lamp te maken.
Abonneren op:
Reacties (Atom)







