maandag 11 november 2013
Wieki SOmers Bathboat
http://laughingsquid.com/bathboat-a-fishing-boat-inspired-bathtub-by-studio-wieki-somers/
Being on the water is incredibly tranquil, which is why Studio Wieki Somers created the Bathboat. This awesome bath will make you feel like you're floating on the high sea. The design ensures that you'll have the perfect bathing ambience. If you absolutely love the design, it's available for a limited time from Galerie Kreo Paris.
The design looks like a small fishing/row boat. It is made from red cedar and lacquered oak. It has a wood panelled appearance, and a comfortable ceramic inside so that you won't get any splinters.
(http://www.trendhunter.com/trends/studio-wieki-somers)
Vikings were exquisite warriors and excellent sailors. Their boats were fantastic and had a specific style. Wieki Somers tried to remind us of those old times when the Vikings were trying to conquer the world using their strong and big boats.
(http://designyoutrust.com/inspirations/bathboat-by-wieki-somers)
Wieki Somers - Gewoon wordt ongewoon
Poëzie in alledaagse gebruiken
Al met al is het doel van Wieki Somers om gewone, alledaagse producten tot iets bijzonders te maken. Een kapstok is niet zomaar een kapstok en een kopje thee kun je ook schenken uit een theepot in de vorm van een varkensschedel. Ze kijkt om zich heen, doet inspiratie op uit het verleden, het heden en zelfs de toekomst en probeert te bedenken wat deze objecten zouden kunnen zijn en worden. Ze streeft ernaar ideeën achter dingen te onderzoeken door ze in een nieuwe context te plaatsen. Wieki Somers en Dylan van den Berg zoeken samen naar de verschillende betekenissen, kiezen er juiste materialen bij, en zorgen dat het op een juiste manier wordt vertaald. De werken zien er indrukwekkend uit en bevatten altijd een verhalend element. In het langdurige traject dat ze doorgaan, maken ze afwegingen, experimenteren ze met verschillende materialen en komen ze door middel van aanpassingen steeds dichter bij het gewenste eindresultaat.
Wieki houdt niet van voorwerpen die volledig zijn afgewerkt, te glad of te 'design-achtig' zijn. Want, zo zegt ze in een interview, "in dat geval kun je geen verhaal voortzetten en kun je je fantasie niet de vrije loop laten gaan". Ze probeert haar producten dus ook te ontwerpen op een zodanige wijze dat de toeschouwer of gebruiker ook in staat is te fantaseren en wordt uitgedaagd na te denken over het werk om er vervolgens een eigen interpretatie aan te geven. Ze probeert de poëzie in de alledaagse gebruiken die wij hebben te laten zien en hoopt hiermee mensen op een andere manier naar dingen te laten kijken. Het gewone wordt ongewoon.
FONT OF THE LOOM BY BERTJAN POT
Dutch Profiles: Bertjan Pot
High tea pot
Wieki Somers richtte na haar afstuderen in 2000 Studio Wieki Somers op waarin ze samenwerkt met Dylan van den Berg. Haar bekendste product is Bathboat, een bad in de vorm van een binnenstebuiten gekeerde roeiboot. Wieki Somers maakt werken die je wilt koesteren en die de verbeelding prikkelen. Zo ook haar ontwerp High Tea Pot, een porseleinen varkensschedel met een muts van rattenbont. Dit is een theepot in de vorm van een varkensschedel met een theemuts van bont. Ze wilden laten zien hoe overdaad en weelde vandaag de dag aanwezig is. Ze ging uitzoeken wat ‘weelde’ nou precies betekent. Bij de termen 'rijkdom en weelde', dachten ze aan zeventiende eeuwse stillevens die met een opstapeling van vruchten en pas geschoten wild laten zien wat de mens zich allemaal meent toe te kunnen eigenen. Het gaat over het leven, lust en leed. Al deze begrippen komen bij elkaar in die taferelen. Dat was de kern van de gedachten waarmee ze te werk gingen. Het moest een theepot worden, lekker truttig en decadent, maar het is gemaakt in de vorm van een schedel van een wild zwijn.
Tegelijkertijd speelt het duo ook altijd met de materiaalkeuze. De kwaliteiten van materialen spelen een belangrijke rol en moeten worden verbonden met de inhoud van het ontwerp. Zo is de ‘High teapot’ bijvoorbeeld gemaakt van ‘bone China’. Dit is een porselein dat heel exclusief en mooi is, maar ook gemalen asresten van beenderen bevat. Ze spelen dus niet alleen met de betekenis van het onderwerp, in dit geval weelde, maar ze spelen ook letterlijk met de productie en materialisering van het object. Ze vertellen graag verhalen met hun producten. Bij alle producten staat de wisselwerking tussen functie, inhoud en een grote liefde voor het materiaal voorop.
http://www.corunum-ceramics.nl/nl/designers/wieki-somers
Tegelijkertijd speelt het duo ook altijd met de materiaalkeuze. De kwaliteiten van materialen spelen een belangrijke rol en moeten worden verbonden met de inhoud van het ontwerp. Zo is de ‘High teapot’ bijvoorbeeld gemaakt van ‘bone China’. Dit is een porselein dat heel exclusief en mooi is, maar ook gemalen asresten van beenderen bevat. Ze spelen dus niet alleen met de betekenis van het onderwerp, in dit geval weelde, maar ze spelen ook letterlijk met de productie en materialisering van het object. Ze vertellen graag verhalen met hun producten. Bij alle producten staat de wisselwerking tussen functie, inhoud en een grote liefde voor het materiaal voorop.
http://www.corunum-ceramics.nl/nl/designers/wieki-somers
Rijkdom en weelde: High Tea Pot (Wieki Somers)
Informatie over de 'High Teapot' van Wieki Somers.
http://www.youtube.com/v/V2sQwjrQ5ok?autohide=1&version=3&autohide=1&feature=share&attribution_tag=pst61mVVFia8rLAcig69DQ&showinfo=1&autoplay=1
http://www.youtube.com/v/V2sQwjrQ5ok?autohide=1&version=3&autohide=1&feature=share&attribution_tag=pst61mVVFia8rLAcig69DQ&showinfo=1&autoplay=1
Bertjan Pot Lampen
Dat Bertjan Pot zich aan het begin van de 21ste eeuw ontpopt tot een van Nederlands toonaangevende ontwerpers, komt niet geheel uit de lucht vallen.
In 1992 wint de dan zeventienjarige Pot immers al de eerste prijs tijdens de jaarlijkse kunst- en cultuurcompetitie voor jongeren De Kunstbende. Zijn inzending: een handleiding om van een paperclip een stoel te maken. Na de middelbare school gaat hij dan ook studeren aan de Design Academy Eindhoven, waar hij in 1998 afstudeert met een gebreide lamp.
Bron: http://www.bertjanpot.nl/?attachment_id=1047 Daarna besluit hij zijn krachten te bundelen met studiegenoot Daniel White en onder de naam Monkey Boys samen aan de slag te gaan. Het duo ontwerpt een aantal meubels, maar besluit in 2003 apart verder te gaan. De doorbraak van Bertjan Pot laat dan niet lang op zich wachten. Eén jaar later lanceert hij samen met Marcel Wanders bij Moooi de Carbon Chair, een stoel die inmiddels onder meer is opgenomen in de collectie van het MoMA. Met latere ontwerpen als de Random Light (gevolgd door de Non-Random Light) en fauteuil Lazy Bastard bewijst Pot definitief geen eendagsvlieg te zijn. Anno 2012 werkt de designer voor grote namen in binnen- en buitenland.
http://www.moooi.com/inspirations/photo-erwin-olaf-random-light-bertjan-pot Bertjan Pot zegt over zijn werk: 'Bijna al mijn ontwerpen ontstaan vanuit experimenten met materialen. Ik fantaseer ook graag over productie-processen. Graag houd ik de industrie een spiegel voor: jullie kunnen dit al, maar draai het nu eens om. Of ik bedenk iets waar nog geen machine voor bestaat.' Zoals voor Random Light, een bolvormige hanglamp die bestaat uit willekeurig om een mal gewikkelde draden. Door de grote vraag is er een machine ontwikkeld om de lamp te maken.
Bron: http://www.bertjanpot.nl/?attachment_id=1047 Daarna besluit hij zijn krachten te bundelen met studiegenoot Daniel White en onder de naam Monkey Boys samen aan de slag te gaan. Het duo ontwerpt een aantal meubels, maar besluit in 2003 apart verder te gaan. De doorbraak van Bertjan Pot laat dan niet lang op zich wachten. Eén jaar later lanceert hij samen met Marcel Wanders bij Moooi de Carbon Chair, een stoel die inmiddels onder meer is opgenomen in de collectie van het MoMA. Met latere ontwerpen als de Random Light (gevolgd door de Non-Random Light) en fauteuil Lazy Bastard bewijst Pot definitief geen eendagsvlieg te zijn. Anno 2012 werkt de designer voor grote namen in binnen- en buitenland.
http://www.moooi.com/inspirations/photo-erwin-olaf-random-light-bertjan-pot Bertjan Pot zegt over zijn werk: 'Bijna al mijn ontwerpen ontstaan vanuit experimenten met materialen. Ik fantaseer ook graag over productie-processen. Graag houd ik de industrie een spiegel voor: jullie kunnen dit al, maar draai het nu eens om. Of ik bedenk iets waar nog geen machine voor bestaat.' Zoals voor Random Light, een bolvormige hanglamp die bestaat uit willekeurig om een mal gewikkelde draden. Door de grote vraag is er een machine ontwikkeld om de lamp te maken.
zondag 10 november 2013
Bertjan Pot Masks
Bertjan Pot liep tijdens het ontwerpen van een nieuw tapijt tegen de weerbarstigheid van het nylon lint aan. Het functioneerde niet zoals verwacht, maar krulde op en vertoonde bolling bij het aan elkaar naaien ervan. Voor een plat kleed bleek het materiaal ongeschikt, maar uit zijn gestoei met de naaimachine ontstond zijn eerste masker. Nu, in de tentoonstelling, hangen er meer dan twintig handgemaakte maskers van Pot die hij met een ordinaire zigzag steek in elkaar zette. Het werk begon als onschuldige materiaalproef, iets dat tot de dagelijkse praktijk van ontwerpers behoort en eindigt in prachtige, fel gekleurde maskers die zowel archetypisch als eigen zijn. In dit process draait het niet om reproduceerbaarheid, toepasbaarheid of sociaal design, maar om de geest van de maker.
1. “Nederland profileert zichzelf tegenwoordig liever als het land waar het Dutch Design floreert, dan het land dat uitzonderlijke beeldend kunstenaars huisvest. Wat de overheid betreft ligt de toekomst van de Nederlandse kunst in de handen van de toegepaste maker. De ontwerper speelt met het materiaal, zonder opdrachtgever. Hij maakt tot de verbeelding sprekende ontwerpen. Het plezier straalt van deze maskers af.”
2.
”Voordat je in staat bent commercieel en verkoopbaar werk te maken dient er een creatieve weg bewandeld te worden. Niet één keer, maar structureel, altijd weer opnieuw: onderzoek, vernieuwing en proberen. ”
http://www.bertjanpot.nl
Studio Bertjan Pot
http://trendland.com/bertjan-pots-rope-masks/
Bertjan Pot’s ropemasks
Wieki Frozen in time
"FROZEN IN TIME"
Flowering sprigs seem to merge with a lamp, the construction of stools is hiding within
a transparent skin and branches bow under the weight of icy layers, seemingly for a few
moments only. The objects look like frozen moments in time. They are wellknown in their
functionality – lamps, stools, vases – but mysterious in their connections of contrasting
elements and their silent appearance.
Inspiration
The inspiration for the project was taken from the photographs of a natural phenomenon
that struck the North East of the Netherlands on March 2nd 1987, when twenty to thirty
millimetres of icy rain poured down from the sky. The glazed frost brought public life to a
complete standstill and produced a layer of ice on everything it landed on, branches of
trees, lampposts, clotheslines from which drops of ice were drooping. The half-transparent
ice connected things in a matter-of-fact and extremely poetic way. For one day the
sidewalk, bicycles and trees merged into one, while cars seemed to stick to the streets
for ever. Only one day. When the ice started to melt down trees could continue to grow
their blossoms and cars could persue their tours.
What struck us at first was the formal, visual beauty. Wellknown forms, hiding beneath a
transparent skin, had gained a melancholy glow. But there was more. On a deeper level
the items seemed to have turned into tales from another, yet familiar world. Through
the metamorphosis, caused by nature, the strangely familiar items seemed to communicate
something which had always been there and was only waiting to be unveiled.
Paradoxically the cover of ice caused a dis-covering. This very tension between down
to earth familiarity and meanings hiding underneath the skin of products is a theme
which surfaces in almost all the designs of Studio Wieki Somers, for instance in High
Tea Pot, Bathboat and the Merry-go-round Coat rack designed for Museum Boijmans Van
Beuningen Rotterdam. Also the way to produce the subtle merging of functionality and
poetry – for instance by freezing a process or by connecting things through an extra layer
- can be seen in works like Blossoms, Mattrass Stone Bottle and Departed Glory. Wieki
Somers: “I have always been interested in the character and possibilities of materials,
in which I believe stories are hiding that can be liberated, much in the tradition of what
the classical sculptors claimed to do. Wasn’t it Michelangelo who said the figures were
waiting in the marble to be released by the artist? Comparable to that idea I was always
convinced that materials and techniques have an inner meaning.”
maandag 4 november 2013
Merry-go-round coatrack
Interview Wieki Somers over de Merry-go-round coatrack.
http://www.arttube.nl/nl/video/Boijmans/Somers_Co
atrack
atrack
Autobiografie Designers
Wieki Somers (Sprang-Capelle, 1976) is een Nederlandse ontwerper. Ze wordt gezien als lid van de tweede generatie Nederlandse ontwerpers die internationale bekendheid heeft gekregen. Anders dan de eerste generatie, die vooral concentreerde op conceptuele, functionele ontwerpen, erkent deze tweede generatie ook het belang van het esthetische aspect.
Somers studeerde af aan de Design Academy Eindhoven in 2000. Hierna vestigde ze samen met Dylan van den Berg, waarmee ze samen in Eindhoven studeerde, Studio Wieki Somers. Naast haar ontwerpwerkzaamheden geeft Somers ook les aan de Design Academy Eindhoven.
Studio Wieki Somers won in oktober 2009 de Golden Eye (de prijs voor de beste Nederlandse vormgeving) bij de Dutch Design Awards met de Merry-go-round Coat Rack, een draaimolenvormige constructie om jassen aan op te hangen, ontworpen voor de garderobe van Museum Boijmans Van Beuningen. Door aan touwen te trekken worden de jassen omhoog gehesen, waardoor ze in de ruimte lijken te zweven. De draaimolen werd in 2009 ook genomineerd voor een designprijs van het Londense Design Museum, de Designs of the Year.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wieki_Somers
Bertjan Pot ontpopt zich aan het begin van de 21ste eeuw tot een van Nederlands toonaangevende ontwerpers. In 1992 wint de dan zeventienjarige Pot immers al de eerste prijs tijdens de jaarlijkse kunst- en cultuurcompetitie voor jongeren De Kunstbende. Zijn inzending: een handleiding om van een paperclip een stoel te maken. Na de middelbare school gaat hij dan ook studeren aan de Design Academy Eindhoven, waar hij in 1998 afstudeert met een gebreide lamp. Daarna besluit hij zijn krachten te bundelen met studiegenoot Daniel White en onder de naam Monkey Boys samen aan de slag te gaan. Het duo ontwerpt een aantal meubels, maar besluit in 2003 apart verder te gaan. De doorbraak van Bertjan Pot laat dan niet lang op zich wachten. Eén jaar later lanceert hij samen met Marcel Wanders bij Moooi de Carbon Chair, een stoel die inmiddels onder meer is opgenomen in de collectie van het MoMA. Met latere ontwerpen als de Random Light (gevolgd door de Non-Random Light) en fauteuil Lazy Bastard bewijst Pot definitief geen eendagsvlieg te zijn. Anno 2012 werkt de designer voor grote namen in binnen- en buitenland.
Quote ‘Met wat intelligentie en een vleugje naïviteit kunnen we misschien wel realiseren waar we stiekem van dromen.’
Bron: http://www.eh-i.nl/designer-cv/
Abonneren op:
Reacties (Atom)











